Hel w jeden dzień! Piękne plaże, latarnia morska i park wydm.

Jednodniowy urlop. Reset od rzeczywistości. Majowe słońce, szum morza, ciepło piasku pod stopami i puste jeszcze plaże- to było zdecydowanie to czego potrzebowaliśmy!

Maj to bezapelacyjnie najlepszy miesiąc do odwiedzenia tej turystycznej miejscowości. Jest już ciepło, a nie trzeba się przebijać przez tłumy. W takich okolicznościach, nawet intensywne tempo pozwala niesamowicie odpocząć!

Latarnia Morska

Chcąc na początku rzucić okiem na okolicę, wspięliśmy się na latarnię morską (od dziecka mam do nich słabość!)

Zawsze marzyłam, żeby zdobyć wszystkie na naszym wybrzeżu, więc mam nadzieję, że kiedyś mi się to uda. Ta była trzecią. ;)
(Nam udało się wejść bez kolejki, a na górze były w tym czasie 3 osoby, jednak jeśli wybierzecie się tam w wakacje.. niestety spodziewajcie się kolejek. Czasami trzeba czekać nawet dobre kilkadziesiąt minut!)

Widok to taka nadmorska sielanka. Dookoła bujne lasy, z jednej strony gdzieś w oddali można dostrzec stoczniowe żurawie (podejrzewaliśmy, że to Władysławowo, bądź Gdynia. Ktoś się orientuje, jak jest naprawdę?), a z drugiej już tylko bezkres morza.
Polecam taką opcję na początek. Już z góry można zaplanować sobie trasę i plan na to, co chcemy robić w ciągu dnia.

Górny odcinek schodów jest bardzo wąski i stromy, więc lepiej uważać, jednak wejście na górę zdecydowanie nie sprawi nikomu problemów.

Po zejściu na dół, warto rozejrzeć się po okolicy. Znajduje się tam między innymi pomnik upamiętniający śmierć Latarnika Maya wraz z tablicą opisującą jego historią. Zginął On w wypadku, przy oddawaniu strzału z armaty, używanej jako sygnał mgłowy.

Wychodząc z latarni, po lewej stronie, możemy obejrzeć stary wrak, który pomimo tego, że się rozpada przykuł moją uwagę i.. naprawdę mi się spodobał. Miał w sobie coś, co nie pozwalało przejść obojętnie.

Militarna historia Helu

Prosto z latarni morskiej, udaliśmy się w drogę na Cypel. Aby tam dotrzeć, przechodzi się przez nadmorskie lasy, w których ciekawscy mogą znaleźć liczne schrony i inne miejsca świadczące o militarnej przeszłości, wiążącej się z Mierzeją.
Do dzisiaj na Helu, rozciągają się strzeżone wojskowe tereny.

Plaża i Cypel Helski

Docierając na plażę, byłam pod wrażeniem ciągnącej się sieci kładeczek i mostków.. no i oczywiście widoków!

Pochodzenie nazwy miejscowości, nie zostało jednoznacznie wyjaśnione, jednak w nawiązaniu do języka  staropolskiego "Hel" można tłumaczyć ją jako wydma bądź cypel, co idealnie pokrywa się z tutejszymi krajobrazami.

Plaża była pusta. Po drodze minęliśmy zaledwie kilku spacerowiczów i par z małymi dziećmi, więc tym razem zdecydowanie nie było problemu ze znalezieniem fajnego miejsca nad morzem! ;)

Minęło południe. Słońce grzało już w pełni, fale szumiały wchodząc w głąb plaży, a ja nie umiałam sobie odmówić przyjemności sprawdzenia temperatury wody. Co prawda sama nie byłam przekonana czy to na pewno dobry pomysł, ale jak się później okazało, woda była naprawdę ciepła!

Po kilku godzinach beztroski ruszyliśmy w drogę powrotną do miasteczka.

Miasteczko i Muzeum Rybołóstwa

Liczyłam na trochę więcej charakterystycznej zabudowy, jednak uliczki przepełnione były na każdym rogu restauracjami i straganami z pamiątkami.

Na zwiedzenie Muzeum niestety nie starczyło nam czasu- następnym razem ;)

Rezerwat Przyrody Helskie Wydmy i Dom Morświna

Kolejne kroki skierowaliśmy ku świetnemu miejscu, jakim niewątpliwie jest Helskie Fokarium (więcej o tym już w następnym wpisie), po drodze zahaczając o Rezerwat Przyrody Helskie Wydmy i Dom Morświna.

HEL PRAKTYCZNIE:

--> Latarnia Morska

Latarnia ma 41,5 m wysokości, a jej światło (i taras widokowy) umieszczone na wysokości 39 m widać nawet z odległości 18 Mm (ok. 36 km).